Lovci nehod stále útočí, ale jediná správná odpověď je NE. A agresivní řidič? Nikdy ´neškolit´. Co vše radí experti řidičům?
27.05.2017
Foto: Pixabay
Popisek: Ilustrační foto
Plyn, brzda, klakson. Klakson, klakson, facka! popisuje v animovaném seriálu své pocity při jízdě autem Homer Simpson. Zkušenosti českých motoristů bývají obdobné. Mají-li štěstí, překonají nájezdy agresivních řidičů ve zdraví a bez újmy na voze. Nemají-li štěstí, lapí je do sítě pochybná asistenční služba, zaplatí za odtah zničeného vozidla přemrštěnou sumu a potřebují-li koupit jiné, třeba ojeté auto, potýkají se stočeným tachometrem.
Nelichotivá čísla ve statistikách
V říjnu loňského roku byl spuštěn centrální registr přestupků, který od doby svého vzniku eviduje víc než 37 tisíc prohřešků od rušení nočního klidu až po ničení cizího majetku. Přestupků se nejvíc dopouštějí osoby ve věku 20 – 30 let. Smyslem evidence je podle slov ministra spravedlnosti Roberta Brabce „odhalování recidivy“ a je díky ní možné „postihovat závažnější přestupky přísněji“, ačkoliv nejčastějším trestem je pokuta ve výši 500 korun. Reflektují získaná data také častější projevy agrese u lidí v produktivním věku?
Dlouhodobé statistiky dopravních nehod v České republice ukazují, že agresivní řidiči způsobili mezi lety 2012 a 2016 smrt 1 220 osob, během prvních dvou měsíců letošního roku mají na svědomí životy 46 lidí. Agresivita u těchto silničních desperátů vzniká z různých důvodů. Svou roli mohou hrát vrozené dispozice, naučené chování či provokace zvenčí, přičemž i ti hodní se po usednutí za volant mohou proměnit v hazardéry se životy ostatních, kteří si své frustrace kompenzují rychlou a nebezpečnou jízdou.
Vypořádáte-li se s agresorem, čeká vás ještě lovec
Nejčastějším katalyzátorem agrese na silnici bývají na první pohled maličkosti: neztlumená dálková světla, změna jízdního pruhu bez signalizace či vjetí do ucpané křižovatky. Jakmile v nervózním šoférovi vzplane jiskra, pozná se snadno – začne kličkovat, problikávat „překážející“ řidiče, nebezpečně předjíždět či překračovat rychlost. První a bohužel, jak vyplývá ze statistik, leckdy i poslední rada v takové situaci zní: Nikdy „neškolit.“ Oběti snažící se agresory „vyškolit“ mohou snadno spustit tzv. kaskádový efekt a dohnat k činu odplaty i ostatní. „Všichni bychom měli pamatovat, že jedna nepovedená vteřina za volantem může trvale změnit životy mnoha lidí. Některých definitivně,“ nabádá k opatrnosti dopravní expert Roman Budský.
Agresivní potížisté jsou na českých vozovkách jen jedním z mnoha nebezpečí. Tím dalším, ač život neohrožujícím, které na dobrácké řidiče číhá, jsou „lovci nehod“, jejichž praktiky popisuje na svém webu časopis dTest. Objeví se během chvilky, aniž by je kdokoliv k nehodě nebo nepojízdnému vozidlu volal a nabízí spásu v obtížné situaci. Samozřejmě za i za „spásné“ peníze. Až v následném vyúčtování od servisu důvěřivý řidič zjistí, kolik má zaplatit těmto asistenčním firmám jako provizi, která v drtivé většině případů není akceptována pojišťovnou. Motoristé se nejlépe následným nepříjemnostem mnohdy spojeným s nekalými až vyděračskými praktikami lovců vyhnou tím, že využijí smluvní asistenční službu své pojišťovny. Důrazné „Ne“ je vždy správnou volbou, nabídne-li vám svůj servis jiná než vám známá asistenční služba, jak doporučuje dTest.
V Čechách chybí „neprůstřelný“ systém
Podvody se stáčením tachometrů na ojetých vozech doplňují řadu nešvarů, kterým český řidič čelí. Není jediným, problém se týká až třetiny ojetých vozů v celé EU, jak uvádí server EurActive.cz. Stočení kilometrů se zdá být běžnou praxí, kterou se z tuzemského trhu nedaří odstranit. „Jediným řešením, které účinně zabrání podvodům s ojetými vozidly, je nový sdílený systém výměny dat mezi zeměmi,“ sdělil serveru Martin Pajer, ředitel společnosti CEBIA, jež prověřuje původ vozidel. Dle společnosti se problém stočených kilometrů dotýká až 40 % vozidel v ČR.
Na odstranění podvodů s ojetými vozy apeluje na půdě Evropského parlamentu i Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). „Podle Evropské komise to není tak závažný problém, aby se jím zabývala,“ cituje europoslance server EurActive.cz. Doporučení EU zní hlídat a registrovat stavy tachometrů po technické prohlídce vozidla a získaná data dále sdílet prostřednictvím evidence EUCARIS. V Čechách mohou řidiči údaje o vozidlech sledovat v registru najetých kilometrů, který spravuje Ministerstvo dopravy. Údaje v něm však nemusí být také zcela závazné. Stále tak zůstává úkolem, jakým systémem stoprocentně nepravdivým údajům o vozidle čelit nebo je zcela eliminovat.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na redakce@krajskelisty.cz.
Vložil: Lenka Sloupová