Herečka Anna Kulovaná a mim Martin Sochor provezli v rámci Muzejní noci stovky cestujících v retro autobusech
23.05.2017
Foto: busline.cz
Popisek: Anna Kulovaná a Martin Sochor
Na akci „Muzejní noc pod Ještědem“ provezla společnost Busline v rámci vyhlídkových retro jízd z Liberce do Jablonce nad Nisou i zpět stovky cestujících. V roli průvodčích se představili herečka Anna Kulovaná a herec a mim Martin Sochor. Oba dva v historických autobusech cestující nejen pobavili, ale také jim na památku za dobrovolné jízdné předali pamětní jízdenku, nebo se s nimi vyfotili.
„Muzejní noc pod Ještědem patří k tradičním akcím v Libereckém kraji a těší nás, že se na ní podílíme již pátým rokem. Letos jsme opět zajistili vyhlídkové jízdy v historických autobusech, tentokrát v 'erťácích', které cestující přepravovaly mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Návštěvníci akce měli možnost zavzpomínat na historii cestování společně s herečkou Annou Kulovanou a hercem a mimem Martinem Sochorem, kteří se představili v roli průvodčích,“ prozradil Radek Chobot, ředitel společnosti BusLine.
Vyhlídkové jízdy zajistily dva historické autobusy ŠKODA RTO 706, a to v městském a linkovém provedení. Autobusy jezdily proti sobě z Liberce a Jablonce nad Nisou, první jízda startovala v 17:20 od Severočeského muzea a pokračovala k Muzeu skla a bižuterie přes Vratislavice nad Nisou, kde si veřejnost mohla prohlédnout jak automuzeum, tak rodný dům Ferdinanda Porscheho. Až do 23:20 se mohli cestující vždy po hodině díky retro jízdám pohybovat mezi libereckým a jabloneckým kulturním programem, který byl v obou městech opravdu bohatý. Připraven byl v Severočeském muzeu, Oblastní galerii, Technickém muzeu a iQlandii v Liberci, dále v Automuzeu Vratislavice nad Nisou a rovněž i v Domě Jany a Josefa Scheybalových či Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.
„Moc se mi líbila reakce lidí, dokonce i během jízdy vymýšleli básničky na Muzejní noc, zbožňuji takovou tu lidovou tvořivost. Jízda historickými autobusy mě moc bavila a musím říci, že bych si na to zvykla i v dnešní moderní době, má to svoje kouzlo. Retro autobus má krásný kulatý tvar, což mám moc ráda, připadá mi takový přátelský k lidem, líbí se mi i ten prostor vpředu u pana řidiče, kde mají cestující hezký výhled širokým oknem. Můj obdiv mají páni řidiči, kteří nejenže ten historický stroj dokáží řídit, ale je vidět, že k němu mají i vztah, jsou to zkrátka srdcaři,“ uvedla s úsměvem svoji roli průvodčí Anna Kulovaná.
„Dnešní akce se moc vydařila, a to jak vzhledem k počasí, tak krásným historickým autobusům, ale hlavně díky zpětné vazbě od lidí, protože zde vidíme i návštěvníky, se kterými jsme se potkali už loni. Mám velikou radost, že si vyhlídkové retro jízdy přišli užít i letos. Vidím na nich spokojenost, líbí se jim pamětní magnetky, a dokonce nám složili i pěkné básničky. No a retro autobusy jsou famózní, je skvělé vidět, jak k nim cestující přistupují, fotí si je, během cesty v nich rozjímají a určitě jako já vzpomínají, jak s nimi jejich rodiče v dětství cestovali,“ doplnil Martin Sochor.
Technická specifikace historických autobusů
ŠKODA RTO 706 MTZ
- rok výroby: 1972
- výrobce: LIAZ Rýnovice
- motor: LIAZ, zdvihový objem: 11 781 cm3
- převodové ústrojí: převodovka v bloku s motorem
- počet rychlostí: 5 + 1
- karoserie: celokovová
- pneumatiky: 11.00-20
- počet náprav: 2 – 1 zadní
- celkové rozměry – délka: 10 810 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 2 980 mm
- hmotnost – celková: 14 400 kg
- provozní: 8 700 kg
- počet míst: 41 + 2 k sezení
- maximální rychlost: 75 km/hod
ŠKODA 706 RTO
- výrobce: Jelczanskie zaklady samochodowe - JELCZ, Polsko
- rok výroby: 1968
- výrobce: LIAZ Rýnovice
- motor: čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený šestiválec OHV, umístěný podél nad přední nápravou
- zdvihový objem: 11 781 cm3
- výkon: 117,8 kW
- převodové ústrojí: převodovka v boku s motorem, pohon zadní nápravy dvoudílným spojovacím hřídelem
- počet rychlostí: 5 + 1
- podvozek: rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U profilů
- výrobní číslo: 72037
- pneumatiky: 11.00-20
- celkové rozměry: délka 10 840 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 2 980 mm
- hmotnost – celková: 14 000 kg
- provozní: 8 650 kg
- počet míst: 41 + 2 k sezení, 30 ke stání
- maximální rychlost: 75 km/hod.
- vozidlo bylo opraveno v letech 2007–2009 ve společnosti BusLine, a. s.
- celkem bylo odpracováno 3600 hodin
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na redakce@krajskelisty.cz.
Vložil: Redaktor KL